KRONOLOGI ISTINBAT HUKUM BERKAITAN PENETAPAN AWAL BULAN
HIJRI MENURUT PANDANGAN MAZHAB AS-SYAFI’I
SEHINGGA KURUN KE-9H
Mohd Ariffin Ali
Universiti
Sultan Zainal Abidin, Terengganu
Jamalluddin Hashim
Universiti
Sultan Zainal Abidin, Terengganu
Baharrudin
Zainal
Universiti
Sultan Zainal Abidin, Terengganu
Kronologi adalah salah satu ilmu mengenai penyusunan
sejumlah peristiwa atau kejadian menurut turutan kejadian dalam masa. Menurut Kamus Dewan istilah ini
bermaksud susunan peritiwa (kejadian) menurut masa berlakunya peristiwa
berkenaan. Ilmu ini dapat membantu dalam meneliti dan memahami sesuatu isu, di
samping itu dapat membuat perbandingan isu-isu yang telah dibangkitkan sebelum
itu dengan isu semasa atau peristiwa. Dalam kajian ini, kronologi
digunakan bagi meneliti pandangan para ulama Mazhab al-Syafi’i dalam
membincangkan kaedah penetapan awal bulan hijriah. Oleh itu kaedah perpustakaan digunakan dalam
memahami nukilan dalam kitab fiqh klasik Mazhab al-Syafi’i dengan skop tumpuan
bermula daripada kitab al-Umm, karangan Imam Muhammad bin Idris atau
dikenali dengan Imam al-Syafi’i yang meninggal dunia pada 204 Hijriah sehingga ulama
kurun ke-10H iaitu Ibnu Hajar al-Haitami yang meninggal dunia pada 978 Hijriah.
KAEDAH AL-HISAB AL-FALAKI DALAM PENENTUAN AWAL RAMADAN DAN SYAWAL: KAJIAN
BERDASARKAN AL-QUR’AN DAN HADITH
Mohd Shukri
Hanapi
Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV)
Universiti Sains Malaysia
Secara tradisi dalam kalendar Islam,
kenampakan anak bulan dengan mata kasar menandakan permulaan bulan. Kaedah ini
menjadi amalan penentuan tarikh dalam Islam, khususnya tarikh penting seperti
awal Ramadan dan Syawal. Bagi penentuan awal Ramadan dan Syawal, selain kaedah
pencerapan anak bulan secara fizikal, terdapat kaedah lain yang dipraktikkan
iaitu berpandukan hasil pengiraan hisab-falak. Namun begitu, masih terdapat
pihak yang mempertikaikan penggunaan kaedah hisab-falak dengan alasan ia tidak
dipraktikkan pada zaman Rasulullah SAW, malah sebahagian besar ulama fikah
telah menekankan kaedah rukyah sebagai asas penetapan awal Ramadan dan Syawal.
Berasaskan isu inilah, kajian kaedah hisab-falak dalam penentuan awal Ramadan
dan Syawal berdasarkan al-Qur’an dan Hadith dilakukan. Persoalannya, apakah
ayat-ayat al-Qur’an dan Hadith-Hadith yang berkaitan kaedah hisab-falak?
Bagaimanakah kaedah hisab-falak dinyatakan, sama ada secara langsung atau
tidak? Bagi menjawab kedua-dua persoalan ini, kertas kerja ini mempunyai dua
objektif. Pertama, mengenal pasti ayat-ayat al-Qur’an dan Hadith-Hadith yang
berkaitan kaedah hisab-falak; dan kedua, menganalisis kaedah hisab-falak
berdasarkan ayat-ayat al-Qur’an dan Hadith-Hadith yang dikenal pasti itu. Bagi
mencapai kedua-dua objektif ini, kajian kualitatif ini mengguna pakai kaedah
kepustakaan dalam pengumpulan data. Semua data yang dikumpul dianalisis
menggunakan kaedah analisis al-Mawdu‘iy.
Akhirnya, kertas kerja ini merumuskan bahawa kaedah hisab-falak dinyatakan
secara tidak langsung dalam al-Qur’an dan secara langsung dalam Hadith.
Berasaskan ayat-ayat al-Qur’an dan Hadith-Hadith inilah kaedah hisab-falak dan
syarat-syaratnya dalam penentuan awal Ramadan dan Syawal dibina.
Kata kunci: hisab, falak, penentuan, Ramadan, Syawal
KEDUDUKAN
KAEDAH HISAB-FALAK DALAM PENENTUAN HARI RAYA
Nur
Asmalina Binti Md Sidik
Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan
Islam (ISDEV)
Universiti Sains Malaysia
Kertas kerja ini bertujuan untuk mengenal pasti dan menganalisis
kedudukan kaedah hisab-falak dalam penentuan hari raya. Hal ini bertitik tolak
daripada kepelbagaian kaedah penentuan dalam hari raya dan peranan kaedah hisab
berdasarkan kaedah-kaedah yang ada. Sekurang-kurangnya terdapat empat kaedah
penentuan hari raya iaitu hisab hakiki; rukyah-hisab; rukyah dan hisab; rukyah
dengan hisab dan rukyah hakiki. Persoalannya, apakah peranan hisab dalam
keempat-empat kaedah ini? Adakah kaedah hisab ini merupakan penentu atau
pembantu semata-mata dalam penentuan hari raya? Oleh yang demikian, kertas
kerja ini mempunyai dua objektif. Objektif yang pertama adalah untuk mengenal
pasti kaedah penentuan hari raya. Manakala objektif kedua adalah untuk
menganalisis kedudukan kaedah hisab-falak dalam penentuan hari raya. Kertas
kerja ini menggunakan kaedah kepustakaan bagi pengumpulan data manakala
penganalisisan data menggunakan kaedah analisis kandungan. Hasil dari kajian
ini mendapati bahawa kedudukan kaedah hisab-falak dalam penentuan hari raya
adalah sebagai penentu jika menggunakan kaedah hisab hakiki manakala ia sebagai
pembantu jika menggunakan kaedah rukyah-hisab; rukyah dan hisab; rukyah dengan
hisab dan rukyah hakiki.
Kata
kunci : Hisab-falak, Penentuan Hari Raya
PENENTUAN AWAL
PUASA 1437H DI SELATAN THAILAND
Nur Aida Athirah Sulaiman
Pusat
Kajian Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV)
Universiti
Sains Malaysia
Shahir Akram Hassan
Pusat
Kajian Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV)
Universiti
Sains Malaysia
Pada 1437H umat Islam di Asia
Tenggara khususnya di Malaysia, Singapura dan Indonesia mula berpuasa pada 6
Jun 2016, manakala umat Islam di Thailand dan Brunei mula berpuasa pada 7 Jun
2016. Oleh itu, wujud perbezaan bagi tarikh penentuan awal Puasa bagi setiap
negara tersebut walaupun terletak dalam kelompok Asia Tenggara yang sama.
Timbul persoalan, mengapakah perkara ini berlaku? Apakah kaedah penentuan awal
Puasa yang dilaksanakan di Thailand khusunya Selatan Thailand? Bagaimanakah
penentuan awal Puasa di Thailand dilaksanakan, khususnya Selatan Thailand? Bagi
menjawab persoalan-persoalan ini terdapat dua objektif yang dikemukakan.
Pertama, mengenal pasti kaedah penentuan awal Puasa di Selatan Thailand, kedua
menganalisis penentuan awal Puasa di Selatan Thailand khususnya pada tahun
1437H. Kaedah kepustakaan, kaedah temu
bual semi struktur dan pemerhatian tidak turut serta digunakan dalam kaedah
pengumpulan data serta kaedah analisis kandungan digunakan untuk menganalisis
data yang telah dikumpul. Akhirnya, kerta kerja ini merumuskan bahawa bagi
penentuan awal Puasa, Selatan Thailand menggunakan kaedah rukyah hakiki dan
anak bulan tidak kelihatan pada petang 5 Jun 2016, maka penetapan awal Puasa
1437H di Thailand jatuh pada 7Jun 2016.
Kata kunci: Penentuan, awal Puasa,
1437H, Selatan Thailand, Rukyah
PROSES ITHBAT DALAM PENENTUAN AWAL PUASA DI SELATAN
THAILAND
Shahir Akram Hassan
Pusat Kajian Pengurusan
Pembangunan Islam (ISDEV)
Universiti Sains Malaysia
Dalam penentuan awal bulan Hijri khususnya awal
bulan-bulan ibadah seperti awal puasa, awal Syawal dan awal Zulhijjah,
kenampakan anak bulan memainkan peranan penting. Apabila anak bulan kelihatan,
keesokan harinya menjadi awal bulan baharu. Jika anak bulan tidak kelihatan,
bulan yang sedia ada perlu digenapkan 30 hari. Dalam kawasan Asia Tenggara,
antara tempat yang mencatatkan kekerapan yang tinggi ialah di Bukit Yaha, Yala,
Selatan Thailand. Fenomena ini telah menimbulkan pelbagai persoalan dalam
kalangan ahli Falak. Persoalannya, apakah fenomena ini benar-benar berlaku di
Bukit Yaha? Apakah kaedah yang digunakan untuk mensabitkan kenampakan anak
bulan ini? Adakah keputusan kenampakan anak bulan ini dipengaruhi oleh proses
Ithbat yang dijalankan oleh Qadi Yala? Adakah kenampakan ini boleh diiktiraf
dari sudut falak dan syariah? Untuk menjawab semua persoalan ini, kajian ini
mempunyai dua objektif utama. Pertama, mengenal pasti kaedah penentuan awal Puasa
di Selatan Thailand; kedua, menganalisis proses ithbat dalam penentuan awal Puasa
di Selatan Thailand. Bagi mencapai objektif-objektif ini, kaedah kepustakaan, kaedah temu bual semi
berstruktur dan pemerhatian tidak turut serta digunakan dalam kaedah
pengumpulan data serta kaedah analisis kandungan digunakan untuk menganalisis
data yang telah dikumpul. Kertas kerja ini mendapati di Selatan
Thailand, pensabitan anak bulan menggunakan salah satu antara dua sumber.
Pertama, kaedah rukyah menurut ilmu falak dan kedua, kaedah isthbat menggunakan
persaksian kenampakan anak bulan di hadapan Qadi wilayah, Yang DiPertua Majlis
Agama Wilayah Yala dan Ahli Jawatankuasa kelima-lima Majlis Agama Islam Wilayah
di Selatan Thailand. Persaksian di hadapan Qadi ini dilihat lebih tepat
mengambil kira kaedah yang ada dalam syariah. Walau bagaimana pun, pengukuhan
terhadap aspek ilmu dan teknikaliti Falak perlu dipertingkatkan bagi memastikan
setiap penyaksian itu juga tepat dengan fakta yang ada dalam ilmu Falak.
Kata Kunci: proses ithbat, kaedah,
penentuan, awal puasa, Yala, Selatan Thailand,
PIAMA: ASTROLOGI ATAU
ASTRONOMI?
Nurul Fatini
Jaafar
Pusat
Pengajian Pendidikan Jarak Jauh
Universiti
Sains Malaysia
Fatan Hamamah
Yahaya
Pusat
Pengajian Pendidikan Jarak Jauh
Universiti
Sains Malaysia
Chong Hon Yew
Pensyarah
(bersara) Fizik & Astronomi
Pulau
Pinang
Pengetahuan piama amat sinonim dalam kalangan
pesawah dan nelayan tradisional di Kedah dan Perlis. Namun unsur perbintangan
dalam piama memerlukan perbincangan lanjut bagi menilai letak duduk ilmu ini
sama ada bersifat astrologi atau pun astronomi. Metod kualitatif yakni
pemerhatian, temubual dan analisis dokumen dijalankan bermula Mac 2015. Kajian
mendapati pengamal piama mempraktikkan posisi Bintang 12, memerhatikan Bintang
Ketika dan bayang-bayang, merasa tiupan angin, dan mengecam perubahan pada
haiwan, tumbuh-tumbuhan dan sekitaran. Elemen-elemen ini kemudiannya
diimplimentasikan dalam rutin bersawah, berkebun, turun ke laut, kesihatan malah
perkahwinan.
Kata kunci: Piama, Astrologi, Etnoastronomi.
PERBANDINGAN NILAI ASAS GARISAN DA`IRAH AL-MAYL DAN QAWSAYN MELALUI BEBERAPA BUAH KITAB BERKENAAN RUBUC
MUJAYYAB DENGAN KAEDAH TRIGONOMETRI MODEN
Aizan bt Ali @ Mat Zin
Akademi
Pengajian Islam
Universiti
Malaya
Abdullah bin Hassan
Akademi Pengajian Islam
Universiti Malaya
Rubuc Mujayyab
adalah sebahagian daripada empat bahagian belakang astrolab yang digunakan
secara khusus untuk pengiraan trigonometri. Struktur dan bahagian Rubuc
Mujayyab ini pula adalah berbeza-beza mengikut keperluan pembuat dan
pengguna. Kertas ini menyelidik perbezaan dan persamaan penggunaan nilai asas
garisan Da`irah al-Mayl dan Qawsayn yang digunakan oleh
pakar-pakar astronomi Islam. Bahan bertulis samada kitab
Arab dan Melayu lama serta beberapa contoh Rubuc Mujayyab
yang pernah dihasilkan di Alam Melayu dikumpulkan untuk dibuat analisis
perbandingan, induktif dan deduktif. Melalui
bahan dokumentasi
ini, Rubuc
Mujayyab adalah kebanyakannya
berasaskan nilai jejari, r=60, dan
mempunyai nilai asas garisan Da`irah al-Mayl dan Qawsayn yang
berbeza-beza sehingga menghasilkan jawapan yang berbeza-beza dalam pengiraan waktu
solat dan kiblat.
Data-data yang diperolehi menunjukkan nilai asas untuk membentuk garisan Da`irah
al-Mayl adalah berjejari antara 23.5 hingga 24. Manakala nilai asas garisan
Qaws al-Casr al-Awwal bermula 00 di Jayb al-Tamam dan
berakhir antara nilai 42.33 hingga 42.5 di Jayb al-Sittini. Nilai asas
garisan Qaws al-Casr al-Tsani pula bermula 00 di Jayb
al-Tamam dan berakhir antara nilai 26.33 hingga 26.83 di Jayb al-Sittini.
Nilai yang dihasilkan melalui kiraan trigonometri moden di dalam perbandingan
kajian ini adalah dicadangkan untuk digunakan
dalam membangunkan semula Rubuc
Mujayyab dengan lebih jitu dan kemas.
Kata Kunci : Rubuc Mujayyab,
Da`irah al-Mayl, Qaws al-Casr al-Awwal, Qaws al-Casr
al-Tsani, nilai asas, trigonometri moden.
THE STUDY OF CLOUD
OBSCURATION AT THE HORIZON BY USING HEADLESS AUTOMATED RASPBERRY PI CAMERA FOR
NEW MOON (HILAL) OBSERVATION
Nur Amalina Miswan
School of Physical Sciences
Universiti Sains Malaysia
Norhaslinda Mohamed Tahrin
School of Physical Sciences
Universiti Sains Malaysia
Abdul Halim Abdul Aziz
School of Physical Sciences
Universiti Sains Malaysia
Understanding the cloud obscuration effect is crucial for the sighting of
the new moon (hilal) and other astronomical observation. In this study, a
headless automated Raspberry Pi camera was utilised to capture visible
real-time images via online remote control time lapse photography, which makes
it possible for us to assess the cloud classification (CLC) in order to
understand more about cloud patterns and trends at the westerly horizon where
the moonset. This cloud distribution is important for new moon observation at
approximately 5 to 10 degree above the horizon.
The photography data were obtained at the Sheikh Tahir Observatory,
Balik Pulau, Penang, Malaysia, and to date, it is considered as the first of its
kind in Malaysia. A total of 84 days’ worth of data spanning between 13th June 2015 and
28th January 2016, have been analysed.
Visual observations for cloud classification and sky scale of digital
images are done by referring to the NOAA Sky Watcher Chart and Sky Cover. The
satellite images are extracted using CMA Viewer software for each coordinate
involved. It was found that both cloud patterns and trends are responsible for
obscuring the new moon observation. In
addition, this study provides ground truth verification of Feng Yun satellite
data for cloud classification (CLC) and cloud total amount (CTA) percentage.
The obtained results demonstrate that the most common types of cloud observed
are Cirrostratus, Stratocumulus or Altocumulus, Mixed cloud, Cumulonimbus and
Nimbostratus or Altostratus. The occurrence of high CTA percentage is detected
during haze events and when Cumulonimbus, Cirrostratus and thick Stratocumulus
clouds, which cause precipitation, are present. The results obtained clearly indicate
that the CTA percentage is high during afternoons and evenings for almost every
day, thus confirming a widely held view that obscuration is the main problem
during monthly sighting of new moon.
Keywords: Cloud Obscuration, Raspberry Pi Camera, Hilal.
USING THE METHOD OF STELLAR OCCULTATION BY THE MOON TO
VERIFY THE PRECISION OF HILAL OBSERVATION
Muhammad Daim Bin Norharizan,
Pusat Pengajian Sains Fizik
Universiti Sains Malaysia
Prof Madya Abdul Halim Abdul Aziz
Pusat Pengajian Sains Fizik
Universiti Sains Malaysia
Dr. Chong Hon Yew
Pusat Pengajian Sains Fizik
Universiti Sains Malaysia
Moon ephemeris is
important in developing the Almanak Falak Syari’e, nautical almanac
and Hijri calendar. Hilal observers in Malaysia use solar eclipse observations
data to compare with the moon’s ephemeris generated by Jabatan Ukur dan
Pemetaan Malaysia (JUPEM) in order to improve the accuracy of predicting the
hilal observation data in the future. However, this method can seldom be
applied because solar eclipses only happen a few times a year in the world and
rarely happen at the exact location of the given hilal observation deck. Other
than solar eclipses, frequent stellar occultations by the moon also provide the
opportunity to check the accuracy of the moon’s ephemeris.
Therefore, by using fast CCD camera and accurate timing service of The
Malaysian Standard Time provided by the Standards and Industrial Research
Institute of Malaysia (SIRIM), the timing for the contacts of the observed
stellar occultations can be used to verify the generated moon ephemeris. During
a stellar occultation by the moon event, the intensity of the point source
star-light as observed on the earth suddenly drops to zero. Using QHY5L-II CCD,
the timing for this event is accurate to the order of milliseconds, compared to
the solar eclipses which it is difficult to judge accurately the various
contacts of the eclipses. Currently, the stellar occultations by the moon can
be predicted by using the International Occultation and Timing Association’s
(IOTA) OCCULT software which uses the ephemeris generated by the Jet Propulsion
Laboratory (JPL) of NASA. By recording the timing data of the stellar
occultations by the moon and comparing this data with the ephemeris generated
by the JUPEM, we may be able to verify and perhaps refine the accuracy of moon
ephemeris.
Keywords: Stellar
Occultation By The Moon, Hilal Observation, Moon Ephemeris.
APLIKASI TELESKOP CELESTRON NEXSTAR EVOLUTION 8 DALAM
PENCERAPAN ANAK BULAN
Muhammad Shahrul Hossein
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Mohamad Saupi Bin Che Awang
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Othman Zainon
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Zulkarnaini Mat Amin
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Cerapan hilal atau
anak bulan dilakukan bagi menentukan tarikh permulaan dalam kalendar
bulan-bulan Islam. Kebiasaannya cerapan hilal akan dijalankan bagi menentukan
awal bulan Ramadhan, Syawal dan Zulhijjah. Secara tradisionalnya cerapan hilal
menggunakan theodolit, tetapi pada masa kini penggunaan teleskop untuk
menjalankan cerapan hilal sudah menjadii satu kebiasaan. Oleh itu, kajian ini
bertujuan untuk mengetahui cara penggunaan teleskop Celestron Nextar Evolution
8 untuk cerapan hilal dan mengetahui daripada segi rekabentuk, konsep,
komponen, aksesori teleskop. Selain itu,
kajian ini bertujuan untuk membuat analisis ketepatan teleskop Celestron Nextar
Evolution 8 dengan membuat perbandingan data cerapan dengan theodolite Topcon
DT200. Hasil daripada kajian ini,
menunjukan ketepatan nilai azimut dalam lingkungan 3’30”
dan nilai altitud dalam lingkungan 1’30’.
Kata kunci :
Hilal, Ketepatan, Teleskop, Azimuth dan Altitud.
APLIKASI TELESKOP CELESTRON NEXSTAR EVOLUTION 8 DALAM
PENGESAHAN WAKTU TRANSIT MATAHARI
Muhammad Nafis Abdul Rasid
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Mohamad Saupi Bin Che Awang
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Othman Zainon
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Zulkarnaini Mat Amin
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Waktu transit
ialah waktu istiwa’ iaitu ketika matahari melintasi Meridian
Tempatan. Waktu ini sangat penting untuk diketahui terutamanya dalam pengiraan
waktu solat. Maka, mengetahui masuknya waktu solat adalah menjadi satu
kewajipan bagi setiap umat Islam untuk bersolat. Kertas kerja ini membincangkan
pengesahan waktu transit matahari dengan aplikasi teleskop Celestron Nexstar
Evolution 8. Teleskop pertama jenis SchmidtCassegrain yang diintegrasikan
dengan wifi. Semasa cerapan dilakukan, nilai azimuth, altitud dan masa cerapan
direkodkan iaitu ketika matahari berada pada kedudukan altitud paling tinggi.
Hasil waktu transit yang telah direkod telah dibandingkan dengan waktu transit
yang dikira berdasarkan Almanak Falak Syarie. Cerapan telah dilakukan selama 20
hari. Hasil perbandingan mendapati terdapat 5 hari data waktu transit cerapan
yang berbeza 1 minit daripada data waktu transit yang dikira berdasarkan
Almanak Falak Syarie. Kasil kajian membuktikan bahawa teleskop Celestron
Nexstar Evolution 8 mampu digunakan sebagai alat alternatif untuk cerapan waktu
transit.
Kata kunci: Waktu
Transit, Almanak Falak Syarie, Teleskop, Matahari.
PSEUDO DAWN AND TRUE DAWN OBSERVATIONS BY NAKED EYE IN
EGYPT
M.A. Semeida
National Research Institute of Astronomy and
Geophysics (NRIAG).
Cairo
A. H. Hassan
National Research Institute of Astronomy and
Geophysics (NRIAG).
Cairo
Naked eye
observations of the morning twilight phenomenon, beginning, end of a pseudo
dawn and the true dawn are recorded.
These results are an average of 38 observations carried out at Wadi Al
Natron (30°
30´
N, 30°
09´
E) with a desert background during the years 2014-2015. These observations enabled us to get an
average depression of the sun below the horizon of about 19.74o (begin of
zodiacal light), 15.41˚ (end of zodiacal light) and the beginning
of twilight (true dawn) is 14.57˚ (The highest value of confidence, mean+
SD) which lies in a range between (12.48o ≤ Do ≤
15.14o). These results show that there
is about 5o difference between our obtained value and that currently used in
Egypt which is 19.5o. The azimuthally
range of observations in the solar vertical direction ranged from 0°
to 20°,
but this phenomenon was followed from 0° to 10°
along the altitudinal range. These results indicate that the currently used
angle for calculating morning twilight in Egypt now is the first zodiacal light
(pseudo dawn).
Keywords: Pseudo Dawn, True Dawn, Naked Eye Observations.
CORRECTIONS OF MORNING PRAYER TIME (AL-FAJR) IN PRAYER
CALL (ATHZAN) APPLICATIONS ACCORDING TO ASTRONOMICAL OBSERVATIONS AND STUDIES
Yasser A. Abdel-Hadi
National Research Institute of Astronomy and Geophysics
(NRIAG)
Cairo
A. H. Hassan
National Research Institute of Astronomy and Geophysics
(NRIAG)
Cairo
Astronomical
observations are recorded and accordingly a study is carried out to correct the
time of Morning Prayer (Al-Fajr) in Payer Call (Athzan) softwares and
applications. Based on observing the
first morning white thread of morning twilight (Dawn), a scanning study is
carried out for many sites in the world in different sites and countries. The observations are recorded
photoelectrically and by naked eyes by independent groups of observers in many
sites. The results of the
photoelectrical observations and those recorded by naked eyes showed that they
agree with each other. Using the
astronomical calculations, the depression of the sun under the horizon needed
to calculate the accurate time of Al-Fajr is determined. It is found that the value of the currently
used depression (which are based on detecting the zodiacal light (Pseudo-Fajr))
needs to be decreased between 0.3° to 5° in order to detect
the first morning white thread (Real Dawn) which means that Al-Fajr Prayer time
needs to be delayed between 4 to 30 minutes after its currently used time
depending on the method adopted in some countries in the world.
Keywords: Al-Fajr, Athzan, Twiglight, Sun Vertical
Depression, Zodiacal Light, First Morning White Thread, Pseudo-Fajr, Real Dawn.
PARAMETER KEDUDUKAN MATAHARI
DALAM PENENTUAN WAKTU FAJR (SUBUH) BERDASARKAN KAJIAN KECERAHAN LANGIT DAN
KESAN CAHAYA TERAWAL
Hardi Mohamad Sadali
Jabatan
Mufti Negeri Selangor
Antara
kaedah pengukuran masuknya waktu subuh adalah melalui kajian kecerahan langit.
Penggunaan parameter yang berbeza sesuatu negara mewujudkan satu paramter yang
tidak seragam. Berdasarkan keadaan semasa, satu kajian kecerahan langit
dilakukan dengan menggunakan peralatan ”sky quality meter”. Kajian mendapati kesan-kesan matahari di langit berlaku ketika mana
kedudukan matahari di bawah ufuk antara -17.6˚ hingga -19.6˚ berpandukan penggunaan peralatan "Sky Quality Meter".
Secara puratanya kesan fajar pada waktu pagi mula dikesan ketika matahari
berada -18.6˚ ± 0.6˚ di bawah ufuk.
KAJIAN KECERAHAN LANGIT DALAM
PENETAPAN AWAL WAKTU SOLAT SUBUH DI MALAYSIA
Norihan Kadir
Akademi Pengajian Islam
Universiti Malaya
Raihana Abdul Wahab
Akademi Pengajian Islam
Universiti Malaya
Nazhatulshima Ahmad
Akademi Pengajian Islam
Universiti Malaya
Mohd Saiful Anwar Mohd Nawawi
Akademi Pengajian Islam
Universiti Malaya
Saadan Man
Akademi Pengajian Islam
Universiti Malaya
Nurul Huda Ahmad Zaki
Akademi Pengajian Islam
Universiti Malaya
Penentuan awal waktu Solat
Subuh mempunyai isu perbezaan pandangan dalam menentukan parameter ketinggian
(altitud) matahari yang digunakan di dalam hitungan astronomi khususnya di
Malaysia. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti altitud matahari
di bawah ufuk semasa bermulanya waktu solat Subuh melalui perubahan nilai
kecerahan langit untuk membezakan fajar kādhib
dan fajar ṣādiq dengan
menggunakan alat pengesan cahaya iaitu Sky Quality Meter (SQM). Kajian
ini telah mengumpulkan data-data kecerahan langit di beberapa buah negeri di
Malaysia. Hasil kajian mendapati bahawa waktu solat Subuh bermula ketika
matahari berada pada kedudukan di antara 17˚
hingga 19˚ di bawah ufuk, berbeza dengan nilai parameter yang
digunakan di Malaysia iaitu 20˚. Justeru, kajian ini
mencadangkan supaya nilai parameter semasa fajar-senja astronomi (astronomical
twilight) iaitu sudut 18˚ digunakan sebagai parameter
altitud matahari di bawah ufuk untuk diaplikasikan di dalam hitungan penentuan
awal waktu solat Subuh di Malaysia.
Kata kunci : Subuh, fajar ṣādiq, kecerahan langit, altitud
matahari
PENTAFSIRAN ASTRONOMI DALAM PENENTUAN WAKTU SOLAT
MAGHRIB MENGGUNAKAN KAEDAH ILMU MIQAT DI MALAYSIA
Nurulhuda binti Ahmad Zaki
Akademi Pengajian Islam
Universiti Malaya
Artikel ini membincangkan tentang pentafsiran
astronomi dalam penentuan waktu solat maghrib menggunakan kaedah ilmu miqat di
Malaysia. Kaedah miqat merupakan kaedah kiraan yang wujud sebelum lahirnya
kaedah kiraan berformula yang digunapakai pada masa kini untuk penentuan waktu-waktu
solat umat Islam di Malaysia. Kaedah miqat ini digunakan bermula pada abad
ke-18 hingga awal abad ke-19, iaitu kira-kira satu abad di Malaysia. Kaedah ini
diterima masyarakat disebabkan oleh keauthoritian para ulama falak yang membawa
dan menyebarkan kaedah ini di Tanah Melayu ketika itu. Kaedah ini menggunapakai
rubu’ mujayyab sebagai elemen
utama dapatan data untuk hitungan waktu-waktu solat. Namun kaedah ini
dinyatakan serta disampaikan menerusi catatan bertulis kitab-kitab falak dalam
bentuk kualitatif dan deskriptif umum tanpa penerangan bagaimana kaedah
tersebut terhasil. Objektif kajian ini adalah untuk menghuraikan bagaimana
hitungan dalam kaedah miqat dilakukan menerusi tafsiran astronomi Islam. Kajian
ini menggunakan metode perpustakaan untuk pengumpulan data serta menggunakan
metode komparatif untuk tujuan analisis data. Hasil kajian menunjukkan, setiap
kaedah hitungan waktu solat dalam ilmu miqat menyamai dengan kaedah kiraan
moden yang digunapakai pada masa kini di Malaysia. Ini menunjukkan kaedah
kiraan moden yang menggunakan formula matematik trigonometri adalah berasal
daripada kaedah ilmu miqat.
Kata kunci: Waktu Solat
Maghrib, Ilmu Miqat, Ulama Falak, Rubu’
Mujayyab, Formula Matematik Trigonometri.
KETETAPAN JAM WAKTU SOLAT
BERDIGIT DI ZON PASIR GUDANG JOHOR
Norsahira Sabri
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Othman Zainon
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Mohamad Saupi Che Awang
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Kini, kebanyakkan masjis di Malaysia
telah menggunakan jam waktu solat berdigit sebagai panduan masuknya waktu
solat. Namun, kadang kala masih terdapat
masjid yang Azzan lebih cepat berbanding masjid yang lain, walaupun
dalam zon waktu solat yang sama. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk
mengenalpasti ketepatan waktu yang dipaparkan pada jam waktu solat berdigit di
27 buah masjid yang terpilih di zon Pasir Gudang, Johor. Cerapan takwim bagi waktu
solat pada jam berdigit telah direkod dan dibandingkan dengan takwim waktu
solat yang diperolehi dari Jabatan Mufti Negeri Johor. Hasil kajian menunjukkan
jam waktu solat berdigit di Zon Pasir Gudang memberikan perbezaan selisih
sekitar 1 minit bagi waktu Maghrib, Isyak, Zuhur, Asar dan Subuh. Manakala,
perbezaan waktu syuruk di Zon Pair Gudang adalah sekitar 2 ke 3 minit.
Bagaimanapun, Masjid Taman Pasir Pelangi, Pasir Gudang yang mempunyai perbezaan
waktu Maghrib sekitar 2 minit berbanding takwim waktu solat dari Jabatan Mufti
Negeri Johor. Perkara ini menunjukkan bahawa jam waktu solat berdigit boleh
digunakan namun ketepatannya perlu sentiasa diselengara dengan baik.
Kata
kunci: Ketepatan, Jam Berdigit, Waktu Solat.
PERBANDINGAN PROSEDUR AMALAN DALAM PENENTUAN AWAL
BULAN QAMARIAH BAGI NEGARA-NEGARA MABIMS
Siti Arinah Ahmad
Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV),
Universiti Sains Malaysia
Dalam bidang falak, kaedah rukyah dan
hisab merupakan proses yang penting dalam menentukan jatuhnya tarikh puasa dan
raya. Selain itu, ia merupakan aktiviti utama dalam menentukan bulan baru dalam
kalendar Hijrah. Namun begitu, ada ketikanya terdapat perbezaan dalam penentuan
awal bulan Qamariah antara negara-negara MABIMS. Persoalannya, bagaimanakah
penentuan awal bulan Qamariah dilakukan oleh negara-negara tersebut sehingga
terdapatnya perbezaan penentuan awal bulan Qamariah? Adakah kesemua
negara-negara MABIMS mempunyai prosedur amalan bagi penentuan awal bulan
Qamariah? Maka, kertas kerja ini ditulis bagi merungkaikan persoalan terbabit.
Terdapat dua objektif utama dalam kertas kerja ini. Pertama, mengenal pasti
prosedur amalan dalam penentuan awal bulan Qamariah bagi negara-negara MABIMS.
Kedua, menganalisis perbandingan prosedur amalan bagi setiap negara-negara
MABIMS. Bagi mencapai kedua-dua objektif ini, kajian berbentuk penerokaan
dilakukan terhadap kesemua prosedur amalan yang dilakukan di setiap negara
MABIMS. Hasil dapatan menunjukkan terdapat perbezaan yang ketara tentang
penggunaan kaedah penentuaan awal bulan Qamariah dan seterusnya menyebabkan
perbezaan antara negara-negara tersebut.
Kata kunci: Prosedur Amalan, MABIMS.
KESEDARAN ARAH KIBLAT DALAM KALANGAN
MASYARAKAT ISLAM NEGERI JOHOR
Siti Nur Hidayah Kamali
Jabatan Geoinformasi
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Othman Zainon
Jabatan Geoinformasi
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Mohamad Saupi Che Awang
Jabatan Geoinformasi
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Arah kiblat adalah arah menghadap ke Kaabah yang
terletak di Mekah. Ianya merupakan panduan untuk umat islam menunaikan ibadat
dengan yakin. Penetapan arah kiblat terbahagi kepada dua iaitu secara kaedah
konvensional atau kaedah moden. Pengetahuan mengenai arah kiblat adalah penting
terutamanya dalam penetapan arah kiblat, ini kerana salah satu daripada syarat sah
solat adalah menghadap ke arah kiblat. Beberapa isu timbul berkaitan dengan
arah kiblat, contohnya arah kiblat yang terpesong dari arah yang asal di dalam
pembinaan masjid dan perkuburan. Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti
kesedaran umat Islam di negeri Johor berkaitan dengan penetapan arah kiblat.
Seramai 100 orang responden di sekitar negeri Johor telah dipilih secara rawak
dalam menjalankan kajian ini untuk melihat tahap kesedaran mereka berkaitan
arah kiblat. Instrumen kajian ini ialah borang soal selidik tersebut
mengandungi soalan berkaitan dengan kesedaran terhadap arah kiblat dalam
kehidupan seharian mereka. Pemprosesan dan analisa data dibuat dengan
menggunakan perisian Statistical Process for Social Science versi 20 (SPSS). Di
samping itu, arah kiblat di kediaman 100 orang responden ini telah disemak bagi
tujuan pengesahan. Hsil semakan mendapati hanya sebuah rumah sahaja yang
tersasar hamper 60 dari arah kiblat yang
sebenar. Secara keseluruhannya, kajian mendapati umat Islam di negeri Johor
menyedari kepentingan arah kiblat dalam kehidupan seharian mereka tetapi
kurangnya pendedahan mengenai cara penetapan dan kepentingan arah kiblat
menyebabkan mereka mengambil ringan mengenai arah kiblat.
Kata kunci: Arah Kiblat, Kesedaran, Masyarakat, Islam.
ANALISIS
DATA TAKWIM ISTILAHI DAN TAKWIM IMKANUR - RUKYAH DI MALAYSIA (1996 – 2016)
Sharifah Shazwani Syed Mohamed
Universiti Kebangsaan Malaysia
Mohd Hafiz Safiai
Jabatan Syariah
Fakulti Pengajian Islam
Universiti Kebangsaan Malaysia,
Ibnor Azli Ibrahim
Institut Islam Hadhari
Universiti Kebangsaan Malaysia
Ros Maimunah Haji Yahya Zikri
Universiti Kebangsaan Malaysia
Takwim Istilahi merupakan takwim yang telah
digunakan oleh umat Islam sejak mula diperkenalkan pada zaman para sahabat
iaitu Saidina ‘Umar Al-Khattab. Asas perkiraan takwim Istilahi tidak memerlukan
sebarang teori khusus hanya dengan menyusun bilangan hari bagi bulan-bulan yang
terdapat di dalam takwim ini berselang-seli diantara 30 dan 29 hari untuk
menjadikan 354 hari setahun. Di Malaysia, takwim Istilahi ini digunapakai
sehingga akhir abad ke 15 Hijrah dan digantikan dengan takwim rukyah semenjak
tahun 1982. Walaubagaimana pun, amalan penentuan awal bulan di Malaysia,
khususnya Ramadhan, Syawal dan Zulhijjah sering mengalami perubahan dari segi
kaedah. Namun sejak tahun 1996 sehingga kini, takwim Hijrah yang diamalkan oleh
umat Islam di Malaysia adalah takwim Imkanur-rukyah iaitu penentuan setiap awal
bulan hijri adalah berdasarkan kriteria ketetapan imkanur-rukyah yang tertentu.
Justeru, kajian ini adalah bertujuan
untuk menganalisis perbandingan takwim istilahi dan takwim imkanur-rukyah di
Malaysia. Bagi mencapai objektif tersebut, analisa perbandingan dilakukan iaitu
dengan mengambil data takwim Istilahi Allahyarham Hj Mohd Khair dan data takwim
Imkanur-rukyah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) selama 20 tahun bermula
1996 sehingga 2016. Hasil kajian menunjukan terdapat perbezaan satu atau dua
hari diantara takwim Istilahi dan takwim Imkanur-rukyah. Ini menunjukan takwim
Istilahi boleh digunakan sebagai takwim sosial seperti takwim miladi yang
digunapakai pada masa kini.
Kata kunci: Takwim
Istilahi, Imkanur-rukyah, Perbandingan, Malaysia, Takwim Sosial.
INVESTIGATION THE ARITHMETICAL OR TABULAR ISLAMIC
CALENDAR
M.G. Rashed
National Research Institutes of Astronomy and
Geophysics (NRIAG)
Cairo
M. G. Moklof
Ministry of Education
Cairo
Alaa E. Hamza
Faculty of Science
Cairo University
Arithmetical calendar (or tabular calendar) is
sometimes referred to as the Fātimid
calendar but this is in fact one of several almost identical tabular Islamic
calendars. This calendar introduced by Muslim astronomers in the 9th century CE
to predict the approximate begin of the months in the Islamic lunar calendar.
Chronologists adopted 11 leap years in a 30 year cycle. In the case of leap
Hijri year they add one day to the last month of the Hijri year. The cycle of
this calendar agree with the Smaller cycles (2 - 5.333 years) discovered by
Galal A. A. and M. G. Rashed (2011) and coincide with the lag criterion given
by Galal A. A. (1988). We suggested the Islamic tabular calendar. The Leap
years of this suggested Islamic tabular calendar may be 2, 5, 7, 10, 13, 15,
18, 21, 23, 26 and 29. Our suggested Arithmetical calendar satisfies the
mathematical patterns, while the old Arithmetical calendar (or tabular
calendar) does not satisfy a known fixed rule. We conclude empirical formula
for our suggested Islamic tabular calendar. From this empirical formula, we can
calculate if the Hijric year after immigration is a leap or a non-leap year.
Keywords:
Arithmetical Calendar, Islamic Tabular Calendar.
FENOMENA GERHANA MATAHARI SEPARA 9 MAC 2016 DAN
KESANNYA TERHADAP BUMI
Othman Zainon
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Abdul Wahid Rasib
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Mohamad Saupi Che Awang
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Kajian kesan fenomena gerhana matahari separa ini
telah dilakukan di Universiti Teknologi Malaysia sekitar 9 Mac 2016. Tujuan
kajian ini adalah untuk melihat kesan fenomena gerhana matahari separa terhadap
persekitaran bumi. Kajian ini telah dilakukan sebelum, semasa dan selepas
fenomena gerhana matahari separa berlaku. Hasil kajian menunjukkan terdapatnya
kesan perubahan terhadap persekitaran bumi seperti gelombang elektromagnet,
suhu, angin, kelembapan dan graviti.
Kata kunci: Gerhana Matahari, Separa, Kesan, Bumi.
KESAN FENOMENA GERHANA MATAHARI SEPARA TERHADAP TINGKAHLAKU HAIWAN
Othman
Zainon
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah,
Universiti Teknologi Malaysia
Kajian kesan fenomena gerhana matahari separa ini telah dilakukan
di sekitar 9 Mac 2016. Tujuan kajian ini adalah untuk melihat kesan fenomena
gerhana matahari separa terhadap hidupan. Kajian ini telah dilakukan melalui
pemerhatian yang dilakukan terhadap tingkahlaku ternakan rusa di Universiti
Teknologi Malaysia sebelum, semasa dan selepas fenomena gerhana matahari separa
berlaku. Hasil kajian menunjukkan terdapatnya perubahan tingkahlaku terhadap
kawanan rusa tersebut.
Kata kunci: Gerhana Matahari Separa, Kesan,
Tingkahlaku, Haiwan
ANALISIS KAEDAH HISAB AL-HIṢṢAH GERHANA OLEH K. H
MUHAMMAD MANSUR BETAWI
Mohamad Faizal Jani
Jabatan Mufti Negeri Perak
K.H Muhammad Mansur Betawi
merupakan seorang ulama besar Betawi, Jakarta.Beliau telah menyusun sebuah
kitab khusus yang menghuraikan kaedah hitungan gerhana iaitu kitab Sullam
al-Nayyiraynfi Macrifati al-Ijtimac wa al-Kusufayn.
Ia adalah antara kitab tersohor dan tertua yang masih digunakan di Nusantara
termasuklah di Malaysia. Pada era hisab falak hari ini, hisab yang digunakan
beliau telah dikategorikan sebagai hisab haqiqi taqribi kerana ralat
ketepatan kiraannya adalah besar. Ini menyebabkan kaedah hisab beliau semakin
ditinggalkan dan dipinggirkan dengan pengajarannya hanya berlaku disekitar
pelajar-pelajar pondok (pesantren). Di samping itu, kaedah hisabnya yang
menggunakan nombor huruf abjad dan hanya boleh dihisab dengan cara manual.
Berdasarkan dakwaan-dakwaan yang dinyatakan tadi, apakah kaedah dalam beliau
masih boleh digunakan dan dikembangkan dalam dunia falak di Malaysia hari ini.
Kajian ini menganalisis satu daripada langkah hisab gerhana yang dikenali
sebagai al-Hiṣṣah. Ini kerana
bagi seorang yang melakukan hisab gerhana, hisab al-Hiṣṣah adalah
langkah pertama untuk menentukan samada gerhana berlaku atau tidak. Hasil
penelitian ini mendapati, bahawa hasil keputusan Hissah boleh digunakan bagi
menentukan gerhana bulan penuh dan separa. Namun bagi kiraan gerhana
penumbra, satu semakan lanjut
diperlukan. Bagi gerhana matahari keputusan yang tidak sekata diperolehi, di
mana semakan perlu dilakukan pada hisab gerhana matahari penuh dan separa. Ini
dapat dilakukan apabila semua hisab menunjukkan nilai buruj al-Hiṣṣah masih
di dalam lingkungan 4 buruj gerhana. Kajian ini juga menunjukkan bahawa, hisab
juga boleh dilakukan dengan menggunakan mesin kalkulator dengan 2 kaedah iaitu
pertama dengan kaedah menukar nilai buruj kepada nilai darjah. Kaedah kedua,
dengan melakukan kiraan tanpa jadual dengan melakukan hisab berdasarkan
kedudukan al-Hiṣṣah pada pecahan
tahun iaitu abad, puluh, sa dan bulan. Kesimpulan dari analisis yang telah
dijalankan, kaedah Hisab K.H Muhammad
Mansur Betawimasih relevan dan masih boleh digunakan untuk menganggarkan tarikh
berlaku gerhana dengan beberapa kaedah hisab alternatif yang dinyatakan.
PERUBAHAN PASANG SURUT DI
SEPANJANG PERAIRAN MALAYSIA KETIKA FENOMENA BULAN PURNAMA DI PERIGEE 2015
Sarah Sopiah Azman
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Rusli Othman
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Othman Zainon
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Mohamad Saupi Che Awang
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Kajian ini adalah untuk mengkaji tingkah laku pasang
surut semasa bulan penuh dan bulan berada di kedudukan perigee. Terdapat banyak
faktor mewujudkan air pasang contohnya tarikan graviti bulan dan matahari.
Faktor paling utama adalah daripada daya tarikan bulan. Fenomena bulan penuh
menyebabkan pasang surut perbani berlaku. Perigee pula adalah kedudukan paling
dekat bulan terhadap bumi. Dalam tempoh masa ini, tarikan graviti bulan adalah
paling kuat ke atas bumi dan berlaku sedikit peningkatan pada air pasang surut
bagi air pasang tertinggi dan air surut terendah. Kejadian serentak kedua-dua
bulan penuh dan bulan di kedudukan perigee dipanggil sebagai Perigee Syzygy yang
menyebabkan Perigian Spring Tide di lautan. Pada 28 September 2015
berlaku fenomena Perigee Syzygy dan gerhana bulan serentak. Data pasang
surut dari JUPEM dan PHN diperoleh dalam kajian ini. Kedua-dua jabatan ini
mempunyai stesen pasang surut tersendiri di Malaysia. Kajian dibuat bagi stesen
pasang surut yang terpilih. kawasan pantai Semenanjung Malaysia. Data ini
dianalisis dengan menggunakan perisian yang dipanggil Geotide. Data
cerapan pasang surut pada 28 September 2015 dianalisis dan dibandingkan dengan
data ramalan pasang surut. Selain itu, nilai Pasang Surut Astronomi Tertinggi
dan Pasang Surut Astronomi Terendah bagi setiap bulan pada 2015 dikenalpasti.
Kenaikan paras air jam 0700 hingga 1400 berbanding waktu lain pada waktu ini
dapat dilihat dalam kajian ini.
Kata kunci: Pasang Surut, Bulan Purnama, Perigee, Perairan Malaysia.
KESINAMBUNGAN KEGEMILANGAN TAMADUN ISLAM MENERUSI
KAJIAN ASTROLAB DI MALAYSIA: SATU TINJAUAN
Mohd Hafiz Safiai
Jabatan Syariah
Fakulti Pengajian Islam
Universiti Kebangsaan Malaysia
Ibnor Azli Ibrahim
Institut Islam Hadhari
Universiti Kebangsaan Malaysia
Astrolab merupakan sebuah instrumen yang amat penting
bagi kegunaan ahli astronomi dan ahli pelayaran dalam setiap tamadun selama beberapa
abad lamanya. Astrolab menjadi lebih terkenal semasa zaman kemuncak keilmuan
falak Islam di zaman kegemilangannya (The Golden Age) sebagai instrumen
penunjuk arah dan waktu dalam bidang astronomi dan pelayaran. Namun, astrolab
kini tidak lagi dikenali dan semakin dilupakan. Oleh itu, kajian ini dijalankan
bertujuan untuk meninjau kelangsungan kegemilangan tamadun Islam menerusi
kajian berkaitan astrolab di Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif
melalui pendekatan analisis dokumen, temu bual dan pemerhatian. Hasil kajian
mendapati ilmu astrolab semakin ditinggalkan kerana penggunaannya kini tidak
lagi relevan memandangkan terdapat pelbagai alatan canggih dan moden yang telah
dicipta. Di samping itu, ilmu tersebut juga tidak dibongkar dan dipelajari
untuk dikembangkan kepada seluruh golongan masyarakat. Senario ini seharusnya
diberikan perhatian bagi meneruskan usaha untuk mengembalikan kegemilangan
tamadun Islam terdahulu, di samping mengekalkan ketuanan astrolab sebagai asas
dalam perkembangan alatan astronomi digital masa kini.
Kata kunci:
Astrolab, Analogue Computer, Islamic Astronomy, Al-Istirlab, Safiha.
PEMBANGUNAN ALMANAK ASTRONOMI E-UTM
Muhammad Afiq
Hussin
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Mohamad Saupi Che Awang
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Othman Zainon
Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah
Universiti Teknologi Malaysia
Pengiraan kedudukan Matahari dan Bulan secara kaedah
manual merupakan perkara yang sukar dan memerlukan masa yang panjang. Ianya
melibatkan jadual yang kompleks dan juga model matematik yang perlu difahami
secara berturutan bagi pengiraannya. Langkah manual boleh diselesaikan dengan
menggunakan computer dengan kewujudan teknologi komputer yang canggih. Objektif
kajian ini adalah untuk memahami model matematik bagi menghitung kedudukan
Matahari dan Bulan serta membangunkan perisian yang mesra pengguna bagi
menghitung kedudukan Matahari dan Bulan dengan menggunakan perisian Microsoft
Visual Basic 2008 dan juga Perisian yang telah dibangunkan dinamakan sebagai “UTM Astronomical Almanac”. Hasil yang dikeluarkan oleh perisian ini adalah termasuk
data kedudukan Matahari dan Bulan di dalam sistem Koordinat Khatulistiswa dan
Koordinat Ufuk Tempatan. Di dalam konteks perbandingan data yang dikeluarkan
oleh UTM Astronomical Almanac (UTMAA) dan Multiyear Interactive Computer
Almanac (MICA) untuk kedudukan Matahari, nilainya berada di antara 0 hingga 4
saat untuk jarak hamal (RA) dan deklinasi. Di dalam konteks perbandingan data
yang dikeluarkan oleh UTMAA dan AstroPixels.com (Astropixels) bagi kedudukan
Matahari, nilainya berada di antara 0 hingga 4 saat untuk RA dan deklinasi.
Manakala, perbandingan data yang dikeluarkan oleh UTMAA dan MICA bagi kedudukan
Bulan, nilainya berada di antara -17 dan 11 saat untuk RA dan deklinasi.
Keputusan yang sama bagi perbandingan data yang dikeluarkan oleh UTMAA dan
Astropixels bagi kedudukan Bulan, nilainya berada di antara -17 dan 11 saat
untuk RA dan deklinasi. Ketepatan jarak hamal dan deklinasi adalah aspek yang
begitu penting bagi data yang berkait dengan perhitungan penentuan awal bulan
Ramadhan, AidilFitri, penentuan waktu solat dan juga penghasilan kalendar
Islam.
Kata kunci: Astronomi, Almanak, Matahari, Bulan,
Sistem Koordinat Astronomi.
ANALISIS TEMATIK KALIMAH
AL-HILĀL DI DALAM AL-KUTUB AL-SITTAH
Ahmad Irfan Ikmal Hisham
Pusat Bahasa Moden dan Sains
Kemanusiaan
Universiti Malaysia Pahang
Perbincangan mengenai penetapan awal
bulan di dalam taqwim hijriy merupakan diskusi yang sentiasa berlegar di dalam
ilmu falak. Ketika kaedah ru’yah hilal dijadikan teras utama dalam penentuan
taqwim tersebut, kaedah hisab pula sering menjadi perselisihan dalam kalangan
sarjana Muslim. Perdebatan ini, ironinya, bukan bermula sejak daripada zaman
kemajuan ilmu falak dan astronomi moden, tetapi telah mula berlaku sejak zaman
penulisan kitab fiqh awal dan syarah hadith yang muktabar (Mukarram:nd).
Berlatarbelakangkan realiti ini, timbul persoalan bagaimana wujudnya
perselisihan tersebut yang masih belum lagi disepakati oleh pengamal falak
zaman moden. Bagi menjawab persoalan ini, kertas kajian ini meletakkan objektif
bagi meneliti hadith-hadith yang mengandungi kalimah al-hilal di dalam al-Kutub
al-Sittah, serta membangunkan analisis tematik daripada hadith-hadith
berkenaan. Seterusnya, kajian akan turut memfokuskan kepada aplikasi
pembangunan tema tersebut ke dalam pengurusan taqwim hijriy. Bagi mencapai
objektif tersebut, pendekatan kuantitatif ringkas diaplikasikan bagi
mendapatkan frekuensi penggunaan kalimah al-hilal di dalam al-kutub
al-sittah, disusuli dengan analisis tekstual terhadap pola tema ḥadīth berkaitan
berasaskan teori kualitatif tematik Boyatzis (1998). Secara umumnya, kajian
mendapati bahawa usaha menguruskan sistem taqwim hijriy yang boleh diterima
umum, boleh dirancakkan lagi dengan memahami punca perselisihan di dalam
memahami hadith-hadith mengenai al-hilal.